Hyvinvointialan
palveluyritykset ja tiedonhallinnan kehittämishaasteet
Erilaiset tiedonhallinnan ratkaisut ovat yhä enemmän osa jokaisen
hyvinvointialan palveluyrityksen ja työntekijän arkea. Toiminnan sujuvuuden
kannalta on tärkeää, että tiedonhallinnan ratkaisut kokonaisuutena toimivat
hyvin. Huonosti hoidettuna ne hankaloittavat päivittäistä työtä, heikentävät
tietosuojaa, hidastavat asiakkaiden palvelemista sekä vaikuttavat
työntekijöiden viihtyvyyteen ja tuloksellisuuteen työssä.
Toimiva
tiedonhallinta onkin perusta hyvinvointialan palveluyrityksen kilpailukyvyn säilymiselle ja
parhaassa tapauksessa se luo mahdollisuuden kilpailuedun saavuttamiselle.
Tiedonhallinnan ratkaisujen pitäisi tukea yrityksen sisäistä ja
yhteistyötahojen välistä tiedonkulkua saumattomasti ja siten:
·
nopeuttaa
varsinaisen työn tekemistä,
·
mahdollistaa
uusia fiksumpia toimintamalleja,
·
auttaa
työn ja sen tulosten seurantaa ja raportointia.
Valtaosa hyvinvointialan
palveluyrityksistä on pieniä 1-10 henkilöä työllistäviä pk-yrityksiä, joissa ei
ole riittävästi resursseja ja osaamista tiedonhallinta-asioiden kuntoon
laittamiseen, joten usein ongelmia ei saada ratkaistua ja tiedonhallintaan
kuluu tarpeettomasti aikaa ja rahaa. Riittämätön resursointi ja osaamispula
ovatkin suurimpia haasteita laadukkaalle tiedonhallinnan kokonaisuudelle hyvinvointialan
palveluyrityksissä.
eAskel
lääkkeenä tiedonhallinnan kehittämisessä
Yhtenä ratkaisuna tiedonhallinnan
kehittämistarpeiden selvittämiseen ja tarkentamiseen
on eAskel-projekti. eAskel on Työ- ja elinkeinoministeriön
ELY-keskusten tuotteistama
yrityskohtainen palvelutuote, jolla pk-yritys voi kehittää
toimintaansa tiedonhallinnan ammattilaisten tukemana erittäin edullisesti. Sen
avulla yrityksessä käynnistetään suunnitelmallinen toiminnan kehittäminen ja
mahdollistetaan se, että tietotekniikka on päivittäisessä toiminnassa renki
eikä isäntä.
eAskel-projektin tuloksena yritykselle syntyy tiedonhallinnan
kehittämissuunnitelma, joka on konkreettinen työkalu yrityksen
tiedonhallinta-asioiden haltuunottamisessa. Siihen koostetaan näkemys yrityksen
toiminnasta, tiedonhallintaratkaisuista ja niihin liittyvistä
kehittämistarpeista.
Hyvinvointialan palveluyrityksien tiedonhallinnan
kehittämiskokemuksia
Työterveys- ja hoivapalveluita
tuottava Visita Oy katsoi eAskel-palvelun olevan hyödyllinen keino tehdä
kokonaisvaltainen katsaus toiminnan jo vakiintuessa ja tulevaisuuden tiedonhallinnan
ratkaisuja mietittäessä:
”Tarvitsimme välineen
hoivapalveluiden toiminnanohjaukseen ja eAskel antoi asiantuntijan avulla
kokonaisvaltaisemman näkemyksen järjestelmän vaatimuksiin. Lisäksi toiminnan analysointi ulkopuolisen
kanssa auttoi itseä konkretisoimaan, miten toimintaa tulee jatkaa ja kehittää.”
toimitusjohtaja Maarit Venäläinen, Visita Oy.
Toiminta-
ja terapiapalveluita tuottava Toimintakeidas Oy hyödynsi ulkopuolista
puolueetonta asiantuntijaa suunnitellessaan potilastietojärjestelmän valintaa
varmistaakseen liiketoiminnan tarpeiden ja tiedonhallinnan kokonaisuuden
riittävän huomioimisen valintatilanteessa:
”Ennen potilastietojärjestelmän
valintaa halusimme varmistaa, että tuleva ratkaisu osana tiedonhallinnan
kokonaisuutta palvelee liiketoimintaamme parhaalla mahdollisella tavalla.
Yhteistyö tiedonhallinnan kehittämisessä on jatkunut ulkopuolisen asiantuntijan
kanssa muissakin kohteissa, joiden toteuttamista paikallinen ELY-keskus on
ollut osaltaan tukemassa” toimitusjohtaja Jaana Hattunen, Toimintakeidas Oy.
Fysioterapiayritys JyväsFysio Oy
löysi eAskeleesta apua tiedonhallinnan kehittämiseen:
”Meillä oli edessä
tietojärjestelmän vaihtoprojekti ja halusimme miettiä, mitä kaikkea siinä pitää
ottaa huomioon. Päivittäisen työteon kiireessä ei ehdi aina pysähtyä miettimään
riittävästi tietotekniikka-asioita. eAskeleen ja ulkopuolisen asiantuntijan
avulla pystyimme käymään tarvittavat asiat läpi ja tekemään meille selkeän
etenemissuunnitelman aikatauluineen.
Uskon myös, että järjestelmävaihdon oikealla ajoituksella meille syntyy
kustannussäästöjä.” fysioterapeutti Kristiina Kankare, JyväsFysio Oy.
Tiedonhallinnan
kehittämisessä vain murto-osa on teknologiaa
Menestyksekäs tiedonhallinnan kehittäminen on vain pieniltä osin
teknologian kehittämistä. Jopa 90%:a kehityspanoksesta tulisi ohjautua
yrityksen strategian, palveluiden, toimintatapojen ja osaamisen kehittämiseen.
Tiedonhallinnan kehittämisen tulee tapahtua
liiketoimintalähtöisesti eli yrityksen strategian, asiakkaiden, palveluiden ja
niitä toteuttavien prosessien tarpeiden mukaan.
Tietotekniikan tulee olla renki eikä
isäntä
Tiedonhallinnan kehittäminen ei haasteistaan huolimatta ole
”salatiedettä”, mitä hyvinvointialan palveluyrityksen tulisi pelätä.
Puolueetonta apua tiedonhallinnan kehittämiseen on saatavilla ja merkittävää
lisäarvoa työhön saadaan, kun apuna käytettävä tiedonhallinnan asiantuntija
hallitsi samalla myös hyvinvointialan erityispiirteet.
Kehittäminen tulee tehdä suunnitelmallisesti ja harkiten, jotta
tarvittavat ratkaisut voidaan tehdä toimintaa kehittävästi ja
kustannustehokkaasti. Perimmiltään kyseessä on oman toiminnan kannalta
olennaisten ongelmien ja tarpeiden tunnistamista, kehittämisideoiden
priorisoinnista, tarvittavien hankintojen tekemisestä, ratkaisujen
käyttöönottamisesta ja tehokkaasta hyödyntämisestä.
Mikäli tiedonhallintaratkaisut
hidastavat ja vaikeuttavat varsinaisen työn tekoa, on korkea aika puuttua
asiaan.
Tiedustelut
ja yhteydenotot:
Myyntijohtaja Timo Airaksinen, Salivirta & Partners, p. 040 573 9901, etunimi.sukunimi@salivirta.fi
Myyntijohtaja Timo Airaksinen, Salivirta & Partners, p. 040 573 9901, etunimi.sukunimi@salivirta.fi
Johtava
konsultti Anja Mursu, Salivirta & Partners, p. 050 585 7907, etunimi.sukunimi@salivirta.fi
Salivirta
& Partners (www.salivirta.fi) on hyvinvointialan toiminnan ja
tiedonhallinnan kehittämiseen erikoistunut riippumaton asiantuntijayritys,
jonka viisi asiantuntijaa on sertifioitu eAskel asiantuntijoiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti