Pohjois-Karjalassa toimivat hyvinvointialan yritykset ovat tehneet mittavia panostuksia laatujärjestelmien kehittämiseen halutessaan tarjota aidosti parasta palvelua asiakkailleen. Lukuisat maakunnan yritykset ovat jo saaneet laatusertifikaatin toiminnalleen. Laatujärjestelmät ovat vaatineet myös toimintakäytäntöjen muutoksia yrityksissä, mutta työ on kannattanut.
-Alueemme yritykset ovat olleet asiassa edelläkävijöitä valtakunnallisestikin. Ensimmäiset sertifioinnit on saatu vuonna 2008. Yrityksillä on ollut ja on edelleen laatujärjestelmien pitkäjänteistä kehittämishalua. Tämä on poikkeuksellista, kun verrataan esimerkiksi teollisuusyrityksiin. Erityisesti hatunnoston arvoista on se, että suurin osa näistä yrityksistä on pieniä toimijoita, korostaa Keski-Karjalan Kehitysyhtiö KETIn yritysneuvoja Mari Eskelinen-Mäki.
Eskelinen-Mäki muistuttaa, että laatujärjestelmän ylläpito on vaativaa. Siinä tarvitaan jatkuvaa tietojen ja osaamisen päivittämistä. Mutta onneksi laadulla on olemassa vielä painoarvoa, hän näkee.
Puolueeton todiste
Yrityskehittämisen asiantuntija Sunprofile Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Koukkari kertoo, että sertifioidessaan järjestelmän yritykset haluavat viestittää asiakkaille ja yhteistyökumppaneille toiminnan laadun tärkeydestä. Sertifioinnin avulla saadaan puolueeton todiste yritysten laadukkaasta toiminnasta.
-Nykyisin laatujärjestelmä kattaa koko yrityksen toiminnan ja henkilöstö otetaan mukaan kehitystyöhön. Siinä huomioidaan myös yrityksen tulevaisuus ja taloudelliset haasteet. Lopputuloksena on johtamisjärjestelmä, jolla yritys saatetaan menestykseen alkaen markkinoinnista ja myynnistä päätyen henkilöstön työhyvinvointiin, Koukkari kertoo.
Laadunhallinta ei toimi vain paperilla
Kotihoitoa ja omaishoidon sijaisuuksia päätoimenaan tekevälle Keski-Karjalan Hoivapalvelut Oy:lle myönnettiin laatusertifikaatti syksyllä 2009. Sertifiointi vaikutti yrityksen työskentelytapoihin ja -käytäntöihin.
-Nyt katsotaan yhdessä tarkemmin ovatko kaikki asiat kunnossa ja hoidettu. Esimerkiksi ovatko uusien työntekijöiden perehdyttämiskansiot ajan tasalla. Työpaikkapalaverit kirjoitetaan puhtaaksi ja laitetaan sähköiseen järjestelmään, jossa ne ovat kaikkien luettavissa, avaa yrittäjä ja sairaanhoitaja Mirja Varonen.
Varonen painottaa, ettei laadunhallinta toimi vain paperilla. Se pitää elää ja tehdä todeksi arjessa.
-Tämä on ollut haasteellista ja vaatinut koko henkilöstön osallistumisen. Mutta työ on myös palkinnut meidät asiakastyytyväisyytenä, sillä kerätyt palautteet ovat olleet hyviä. Ne kertovat, että teimme hyviä siirtoja ja investoimme sertifiointiin oikeaan aikaan.
-Vaikka tuntuukin, että palveluja hankitaan usein hinta edellä, meillä uskotaan, että laadullakin on merkityksensä. Se on yrityksemme aito kilpailuvaltti yhä kovenemilla markkinoilla, Mirja Varonen kokee.
Sertifiointi antaa luottamusta omaan työhön
Joensuussa jo kaksikymmentä vuotta toiminut Vanhushoiva ry on yksi tänä syksynä sertifioinnin saaneista toimijoista. Muun muassa asiakkaan kotiin hoito- ja hoivapalveluja sekä kodinhoitoapua tarjoavassa yhdistyksessä uskotaan, että sertifioinnista on hyötyä jatkossa palvelujen markkinoinnissa.
-Sertifiointi antaa luottamusta palveluntuottajalle. Tämä nousee entistä tärkeämmäksi, koska ala erittäin kilpailtu. Pieniä yrityksiä tullut tosi paljon ja tuntuukin, että palveluntarjoajia on jo enemmän kuin palveluja tarvitsevia, Vanhushoiva ry:n toiminnanohjaaja Tarja Anttonen sanoo.
Vanhushoiva kuuluu yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin ja on yksi Joensuun kaupungin hyväksymänä palveluseteliyrittäjä. Vaikka laatusertifikaatti on jo hankittu, Vanhushoivassa jatketaan oman toiminnan kehittämistä.
- Suunnitelmissa on tarjota palvelujamme laajemmalle alueelle nyt Joensuun seudulla tehtävän työn lisäksi, toiminnanohjaaja raottaa tulevaisuutta.
Hyrrästä vauhtia
Laatutyö kertoo aina palveluntuottajan sitoutumisesta pitkäjänteiseen kehittämistyöhön, mikä koituu niin yrityksen, henkilöstön kuin asiakkaankin parhaaksi. HYRRÄ -kasvuohjelmasta (EAKR 2008-2011) on tuettu maakunnan hoivayritysten laatutyön käynnistymistä, kertoo ohjelmapäällikkö Minna Koskimies JOSEK Oy:stä.
-Sertifikaatit ja ennen kaikkea palvelun laadun näkyväksi tekeminen asiakkaalle ovat ilman muuta kilpailuvaltti kasvavilla markkinoilla. Asiakkaat ovat laatutietoisia jo nytkin, mutta vaatimukset varmasti kasvavat tulevaisuudessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti